Interview met Nelianne Keizer, brugoperator bij Rijkswaterstaat

Gewoon bijzonder: van stewardess naar brugoperator

In de Week van de WOW-factor 2022 trappen we onze nieuwe rubriek ‘Gewoon bijzonder’ af. Daarin zetten we collega’s in het zonnetje, die iedere dag ‘gewoon’ hun werk doen en daarmee een bijzondere bijdrage aan veilige wegen en wateren leveren. Deze keer spreken we Nelianne Keizer. Als brugoperator bij Rijkswaterstaat zorgt zij vanuit Verkeerscentrale Zuidwest-Nederland voor veilige en vlotte brugopeningen.

 

Het blijft bijzonder om gigantische hefbruggen met een paar knoppen te bedienen.

Infocaster.PlatformWOW.Web.Models.Pages.Image Nelianne Keizer

Samen met haar collega's zorgt Nelianne ervoor dat schepen 24 uur per dag veilig bruggen kunnen passeren. “Het gaat dan om de grote hefbruggen Calandbrug, Spijkenisserbrug en Botlekbrug en om een aantal kleinere bruggen, zoals de Alblasserdamse brug en de Papendrechtse brug. Als een schipper een van deze bruggen oproept, zorg ik dat de bruglichten aangaan en kijk ik via onze camera’s of er niemand meer op de brug aanwezig is. Ik onderhoud contact met de schipper en zorg dat het schip onze bruggen veilig kan passeren.”

Bediening op locatie

Nelianne werkt niet altijd vanuit de verkeerscentrale. “Ik kan de bruggen ook op locatie bedienen, dus vanuit het brugwachtershuisje. Dat doe ik bij een storing. Of soms zomaar, om mijn kennis bij te houden en omdat het gewoon heel leuk is. Vooral in de zomer sta ik graag af en toe bij een brug. Dan zie je alle pleziervaart voorbij komen, dat is prachtig.”

Een schip laten passeren is soms echt een samenspel tussen mij, de schipper en de nautisch verkeersleider.

Infocaster.PlatformWOW.Web.Models.Pages.Image Nelianne Keizer

Puzzelwerk

Soms vergt een brugopening wat puzzelwerk. “Dan is onze dienstverlening heel belangrijk. We denken mee over hoe we een schip op een goede manier de brug door kunnen loodsen. Bijvoorbeeld bij de Botlekbrug, die heeft een oostelijke en een westelijke hef. Een heel groot schip moeten we via de westelijke hef laten passeren, want die heeft meer diepgang. Dat is dan echt een samenspel tussen mij, de schipper en de nautisch verkeersleider, die ook contact heeft met de schepen en zorgt voor een goede doorstroming van de zeevaart.”

Van stewardess naar brugoperator

Nelianne KeizerNelianne werkt sinds 2,5 jaar als brugoperator. "Daarvoor was ik stewardess, maar door Corona kwam ik thuis te zitten. Daarom wilde ik een carrièreswitch maken en het vak brugoperator sprak me meteen aan. Ik heb altijd iets gehad met water en schepen. Mijn opa was binnenvaartschipper en daar ging het vroeger dan ook vaak over bij ons thuis. Na drie maanden cursussen volgen kon ik aan de slag op de Verkeerscentrale Zuidwest-Nederland.”

Helemaal op haar plek

Nelianne zit helemaal op haar plek.Ik heb een leuk team en heb veel doorgroeimogelijkheden. Sinds kort ben ik begonnen met een nieuwe uitdaging: als mentor leid ik nieuwe collega’s op.” Wat maakt Nelianne goed in haar vak? “Ik ben een rustig persoon en kan in hectische situaties goed overzicht houden. Ook heb ik door mijn achtergrond als stewardess veel ervaring met dienstverlening. Ik hoor van collega’s dat ik in het contact met schepen heel duidelijk communiceer.”

Ik vind het nog steeds een feestje om de Botlekbrug op locatie te bedienen.

Infocaster.PlatformWOW.Web.Models.Pages.Image Nelianne Keizer

Op sommige momenten is Nelianne extra blij met haar baan. “Ik vind het nog steeds een feestje om de Botlekbrug op locatie te bedienen. Het is echt gaaf om zo’n groot object in je eentje met een paar knoppen te openen en sluiten en die enorme zeeschepen voorbij te zien komen. Geweldig dat ik dat mag doen.”

Meer informatie

Nelianne Keizer
Nelianne Keizer
Rijkswaterstaat
Brugoperator